واکاوی نماد گرائی ساختمان کتابخانه ی مرکزی لس آنجلس

بر اساس تاریخ تمدن غرب ٬ کتابخانه ها بایگانی تاریخ و دانش ملل و نقطه ی ظهور فرهنگ آنها می باشند . کتابخانه های مرکزی چیزی بیش از ساختمانهای بزرگ و مملو از کتاب هستند ؛ این مکانها در حقیقت علائم راهنمائی هستند که دارای معماری ای تاثیرگذار و مملو از هنرهای نمادین می باشند . کتابخانه ی مرکزی لس آنجلس نیز از این قاعده مستثنی نیست . نگاهی مو شکافانه تر به هنرهای بکار رفته در این بنا همه چیز را روشن خواهد کرد : این هنرها مبین فلسفه و عقاید رمزی افراد ذی نفوذ در طبقه ی حاکم می باشند . در ادامه به تاریخچه ی این ساختمان و مفاهیم پنهان موجود در معماری آن خواهیم پرداخت.

ساختمان کتابخانه ی مرکزی لس آنجلس در سال ۱۹۲۶ ساخته شد و امروزه نمادی مهم برای این شهر به شمار می رود . این مکان مهم ترین بخش از بزرگترین سیستم کتابخانه های عمومی دنیا - یعنی کتابخانه ی عمومی لس آنجلس (LAPL) - را تشکیل می دهد . بر مبنای آنچه که در بروشورهای مخصوص گردشگران درباره ی معماری این ساختمان آمده است ٬ طراحی این بنا از سبک معماری مدیترانه ای و مصر باستان الهام گرفته شده است . چنانکه در ادامه نیز به آن خواهیم پرداخت ٬ این طراحی خاص تنها به علل زیبائی شناسانه انتخاب نشده بلکه یادآور آموزه ها و نمادگرائی مکاتب سری کهن می باشد . در حقیقت٬  پس از رمزگشائی از تصاویر سری موجود در این بنا می توان با قطعیت از تاثیرات فراماسونری -که عمیقا ریشه درآموزه های مصر باستان و اسرار مدیترانه ای دارد- بر این ساختمان سخن گفت.

این اتاق مصری یک لژ ماسونی است که مبین اهمیت فوق العاده ی اسرار مصری در آموزه های فراماسونی می باشد.

سقف هرمی شکل کتابخانه٬  دو مجسمه ی ابوالهول ٬ سنگفرشهائی با اشکال اجرام آسمانی و دیگر جزئیات موجود ٬ این مکان را به یک معبد رمزی تمام عیار تبدیل کرده است . علاوه بر این ٬ این کتابخانه مشخصاً بر مبنای افکار افراد برگزیده بنا شده است . به نظر می رسد که مفهوم حقیقی هنر بکار رفته در این ساختمان به گونه ای مطرح شده که تنها برای اعضای انجمنهای مخفی قابل درک باشد و نه برای عامه ی مردم . پیش از بررسی ویژگیهای برجسته ی این ساختمان ٬ نگاهی به پیشینه ی سازندگان آن خواهیم انداخت :

معمار برجسته : برترام گودهیو

برترام گراسونور گود هیو (Bertram Grosvenor Goodhue)٬ معمار چندین ساختمان حکومتی امریکا .

طراحی ساختمان کتابخانه ی مرکزی لس آنجلس توسط برترام گودهیو صورت گرفت ؛ معمار برجسته ای که بوسیله ی قدرتمندترین سران آمریکا شناخته و برای ساخت بناهای مهم حکومتی بکار گرفته شد. ازجمله فعالیتهای او می توان به طراحی ساختمان های دولتی و نظامی ٬ کلیساها٬  کتابخانه ها و خانه های سیاستمداران اشاره کرد.

یکی ازمهمترین ساختمانهای مربوط به افراد ممتاز ونخبه که توسط گودهیو طراحی شد ٬ ساختمان مرکزی انجمن “سر گرگ می باشد که یک انجمن مخفی در دانشگاه ییل است . در کنار انجمنهای بدنامی چون “جمجمه و استخوان و ” طومار و کلید که در ییل فعالیت می کنند ٬ آئینهای انجمن سر گرگ نیز کاملا با فراماسونری همخوانی دارد: سر گرگ یک انجمن محافظه کار است ولی با این وجود قدرت اصلی تاثیرگذار بر یکی از ممتازترین دانشگاه های آمریکا به شمار می رود . از میان اعضای این انجمن به کسانی بر می خوریم که اکنون جزو سیاستمداران برجسته ٬ دیپلمات ها ٬ وکلا و قهرمانان ورزشی  آمریکا هستند.

علامت انجمن “سر گرگ “دانشگاه ییل

شاید بتوان گفت که مهمترین پروژه ی گودهیو طراحی کلیسای یادبود راکفلر در دانشگاه شیکاگو می باشد . این پروژه که از جانب قدرتمندترین سرمایه دار آمریکا٬  جان.دی.راکفلر٬ به گودهیو واگذار شد ٬ اکنون برای برگزاری مراسمهای گوناگون مذهبی استفاده می شود . راکفلر می خواست تا این کلیسا در مرکز محوطه ی دانشگاه بنا شود و بر آن مشرف گردد.

کلیسای یادبود راکفلر

طراحی این کلیسا با همکاری شخصی به نام لی لاری(Lee Lawrie) که از پیشگامان مجسمه سازی و معماری در آمریکاست ٬ انجام گرفت . این دو در پروژه های دیگری چون ساختمان پارلمان نبراسکا و ساختمان کتابخانه ی مرکزی لس آنجلس که موضوع این مقاله نیز هست ٬ با یکدیگر همکاری داشته اند.

مجسمه ی برترام گودهیو در حالیکه کلیسای راکفلر را در دست دارد. اثر مجسمه ساز مورد علاقه ی راکفلر : لی لاری

پیکره تراش برجسته : لی لاری

لی لاری

وی در سال ۱۸۷۷ در آلمان متولد شد و در سن ۵ سالگی به ایالات متحده ی آمریکا آمد . او پس از فراگیری حرفه ی پیکره تراشی نزد چند تن از هنرمندان پیشکسوت آمریکائی٬  درپروژه های متعددی با گود هیو به همکاری پرداخت و به این ترتیب به برجسته ترین مجسمه ساز آمریکائی تبدیل شد . سبک منحصربه فرد وی و دانش او درباره ی نمادگرائی رمزی و اسرار کهن و نیز آشنائی با اصول عقاید ماسونی٬ از او یک هنرمند ممتاز و نام آشنا ساخت . پرونده ی کاری وی مملو از آثار برجسته است که از آن جمله می توان به تابلوهای ساختمان سنای آمریکا ٬ پارلمان ایالت لوئیزیانا ، مجسمه ی جرج واشنگتن در کلیسای جامع شهر واشنگتن و برج هارکنس در دانشگاه ییل اشاره کرد.

مجسمه ی جرج واشنگتن در کلیسای جامع ملی ؛اثر لاری . به اشکال ماسونی و علامت پرگار در پشت مجسمه توجه کنید.

علاوه بر اینها ٬ آثار قابل توجهی از لاری در مرکز راکفلر در معرض دید عموم قرار دارد.

تندیس خرد ، اثر لی لاری . این تندیس که برفراز ورودی اصلی مرکز راکفلر در شهر نیویورک نصب شده ٬  یک شمایل رمز گونه را به تصویر کشیده که یک پرگار ماسونی با بی میلی در دست گرفته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نمادگرایی در مرکز راکفلر به این مقاله مراجعه کنید :

لوسیفرگرایی در نمادهای موجود در مرکز راکفلر  (کلیک کنید!)

همانگونه که پیشتر در مقاله ی مرکز راکفلر بیان شد ٬ این مجموعه که توسط جان.دی. راکفلر ساخته شده است ٬ مملو از هنرهای نمادینیست که فلسفه و اعتقادات شیطانی نخبگان ذی نفوذ را که بر پایه ی دانشهای ماورائی استوار است ٬ بیان می کند . بخش مهم دیگر این مرکز که ساخته ی دست لاری می باشد٬ مجسمه ی اطلس است.

مجسمه اطلس در مرکز راکفلر اثر لی لاری.

برای طبقه ی حاکم٬  اطلس کنایه از «مردمی است که در جامعه تولید کننده اند»٬ و در نتیجه «دنیا را سرپا نگه داشته اند». بنابراین باعث شگفتی نخواهد بود اگر اطلس با برجسته ترین آثار تخیلی تولید شده که بیانگر نقطه نظرهای نخبگان هستند ٬ ارتباط داشته باشد.

متروپلیس اثر فریتز لانژ و اطلس شانه هایش را بالا انداخت اثر این راند دو اثر کلاسیک هستند که داستان آنها بیانگر دیدگاه های نخبگان سری دنیا می باشد .  موضوع اصلی هر دو اثر اطلس بوده که کنایه از «حافظان و نگهداران دنیا» است.

با فهمیدن این نکته که گود هیو و لاری معماری نمادین مکانهای متعلق به بانفوذترین سرمایه داران٬ سیاستمداران و نهادهای امریکائی را انجام می داده اند آیا بازهم تعجب می کنید اگر ساختمان کتابخانه ی مرکزی نیز شامل این نمادگرائیها باشد؟

کتابخانه ی مرکزی

نمای خارجی کتابخانه ی مرکزی لس آنجلس

این ساختمان در سال ۱۹۲۶ توسط برترام گودهیو ساخته شد . بر اساس اسناد این کتابخانه٬  طرح و زمینه ی اصلی معماری حول محور «روشنیدگی از طریق نور آگاهی» اجرا شد . پس از یک آتش سوزی عمدی در سال ۱۹۸۶ ٬ این ساختمان تحت بازسازی و گسترش قرار گرفت ولی زمینه ی اصلی ماورائی همچنان در بنا باقی ماند . آثار هنری روحانی و سنگ بناهای رمزی ٬ این مکان را به یک «معبد ایلومیناتی» تبدیل کرده است . این سازه مملو از نمادگرائیهای عمیق و سری٬  اشکال هندسی مقدس ٬تناسبات و کنایاتی به آثار برجسته ی رمزآلودمی باشد . کتابخانه ی مرکزی لس آنجلس و مرکز راکفلر از این منظر بسیار به یکدیگر شباهت دارند . این موضوع عجیب نیست زیرا هر دو ساختمان را نوابغی چون لی لاری ساخته اند . درست مانند مرکز راکفلر ٬ مشعل روشنیدگی که نشانگر دانش ماورائی است ٬ مهمترین نماد در این کتابخانه است.

هرم روشنیدگی

هرم روشنیدگی بر فراز پشت بام کتابخانه

بر فراز کتابخانه احتمالا برجسته ترین ویژگی این مکان را می توان مشاهده کرد: یک هرم کاشیکاری شده که بر فراز آن یک دست که مشعلی را نگهداشته قرار دارد . گذشته از زیبائی این عنصر٬ در راس کتابخانه یک مفهوم عمیق رمزآلود قرار گرفته که به وضوح به فراماسونری اشاره دارد.

اول اینکه٬ از دید دانشهای رمزی٬ هرم بعنوان نماد غائی اسرار مطرح می شود. این نماد نشانگر انتقال از دنیای مادی به جهان ماورا است. سیر کمال از قاعده ی مربع شکل هرم (که نماد دنیای مادیست) آغاز و توسط چهار مثلث (نمادالوهیت) ادامه می یابد. به استناد پژوهشهائی که در زمینه ی علوم رمزی انجام شده٬ اهرام مصر باستان بهترین گزینه برای بکارگیری در جذب اعضاست٬ بطوریکه نامزدهای عضویت در سازمان به سوی مسیر روشنیدگی (درجات بالاتر) هدایت می شوند.

«هر چه بیشتر مفسران بزرگ کوشیدند تا علم مطلق خود را پنهان دارند٬ بیشتر درپی تکثیر نمادها و افزودن بر ابهت آن برآمدند. اهرام بزرگ با قاعده های مربعی و سطوح مثلثی شکل که به سمت بالا صعود می کنند نمایانگر ماهیت متافیزیکی دانشهای آنها بود» آلبرت پایک٬ اصول عقاید و اخلاق

بر روی جوانب این هرم٬  نماد خورشید وجود دارد که قدیمی ترین نماد الوهیت است.

«بزرگداشت خورشید یکی ازکهن ترین و طبیعی ترین تجلیات دینی است. الهیات پیچیده ی مدرن تنها گردآوری و تقویت این عقیده ی اصلی و مرجع می باشند.ذهن انسان نخستین با درک نیروی بخشش خورشید٬ بعنوان نماینده ی خدای بزرگ به تقدیس آن پرداخت.» منلی.پی.هال٬ آموزه های سری تمام اعصار

با اینکه خورشید  متداولترین نماد رمزآلودیست که برای نشان دادن خدا بکار می رود ٬ ولی این عنصر بطور مستقیم بعنوان خدا پرستش نمی شود . این تنها یک نماد بصری برای خداست . به همین خاطر٬ کتابخانه ی مرکزی مملو از اشاراتی به خورشید است.

«در پس تمام افسانه های خدایان و اساطیر اشاراتی گاه صریح و گاه پنهان به آسمان و اجرام سماوی و شرح عملکرد های طبیعت قابل رویت وجود دارد؛ و همه ی اینها در جایگاه خود نمادهای حقایق ژرف و والاتر هستند.این تنها افراد ناآگاه هستند که خورشید و ستارگان و سایر نیروهای طبیعت را بعنوان خدا و یا چیزی درخور پرستش توسط انسان می پذیرند و این افراد چنین تصوری را تا پایان جهان خواهند داشت؛ و همواره جهل درمورد حقایق معنوی باقی خواهد ماند.»آلبرت پایک٬ اصول عقاید و اخلاق

مشعل لوسیفرگرایان

بر فراز هرم٬ یک دست طلائی که حامل یک مشعل است٬ وجود دارد. اینکه این نماد در بالای دیگر ساختمان ها نیز موجود است٬ بی دلیل نیست: این عنصر٬ نمایش بی نظیری از فلسفه ی پنهان در این بناهاست؛ یعنی لوسیفر گرائی .

مشعل اصلی برای بازدید درون کتابخانه قرار داده شده است. در آنجا می توان جزئیات بیشتری از مشعل مانند مار آگاهی که در قسمت پایه ی مشعل چنبره زده را مشاهده کرد.

در زبان لاتین واژه ی «لوسیفر» به معنای «آورده ی روشنی» می باشد . در نمادگرائی رمزی٬ نور و آتش نشانگر دانش الهی و روشنیدگی هستند. دستی که یک مشعل روشن را حمل می کند نشاندهنده ی صعود انسان به درجه ی الوهیت از طریق آموزه های سری می باشد. در تفسیر عرفانی ماجرا٬ مار (لوسیفر) بعنوان یک چهره ی مثبت معرفی می شود که به انسان توانائی تفکر برای صعود به مقام خدائی با بهره گیری از توانائیهای خویش را بخشید.

«لوسیفر گرائی نشاندهنده ی نهایت جابجائی مفاهیم خیر و شر است. دستورالعمل این جابجائی در الگوی روائی از ذات اسرارآمیز می باشد. بر خلاف نسخه ی اصلی کتاب مقدس٬ تفاسیر عرفانی بیانگر “ارزیابی مجدد داستان عبری آزمایش اولین انسان و آرزوی اولین بشر برای «خدا بودن» با خوردن از میوه ی درخت آگاهی و اطلاع ازمفهوم خیر وشر” می باشند.» کارل.ا.راشک٬ انقطاع ابدیت: عرفان مدرن و منشاء آگاهیهای دینی نوین

توجه : موارد ذکر شده فقط برای نشان دادن نگاه اعضای جوامع مخفی به نمادهاست .

در آموزه های رمزی٬ لوسیفر یک موجود با ماهیت خارجی نیست و هم ارز شیطان نیز نمی باشد. شیطان بطور رمزی نماد سقوط به دنیای مادیست٬ در حالیکه لوسیفر نشانگر صعود به الوهیت با بهره گیری از قدرت شناخت انسان وکسب دانش اسرار می باشد. طبق اعتقاد این جوامع  یک عضو انجمن دارای:

«فرصتی برای از بین بردن قاعده ی جاودانگی از طریق مواجهه مستقیم با خدا و یا در بسیاری از موارد با رهائی از زمین و عروج به آسمانهاست؛تغییر شکل از قالب بشری به جایگاه الهی.» همان منبع

نویسندگان ماسونی مانند آلبرت پایک و آلبرت جی مکی برای توصیف «جستجو ی نور» به «مسیر لوسیفری» و «انرژیهای لوسیفر» اشاره کرده اند. بنابراین عبارت «لوسیفر» برای بیان مفهوم «آورنده ی روشنی» استفاده شده است. ماسونهای تحصیلکرده اغلب برای بیان این مفهوم به پرومتئوس استناد می کنند؛کسی که آتش را از خدایان دزدید و آن را به انسان بخشید. بهمین خاطر٬ پرومتئوس تندیس اصلی مرکز راکفلر می باشد.

پرومتئوس٬ معادل یونانی لوسیفر که دانش الهی را به انسان بخشید. این پیکره در مرکز راکفلر قرار دارد.

اشارات نمادین به لوسیفر در ساختمان کتابخانه ی مرکزی به اینجا ختم نمی شود . . . 

نمای خارجی غربی - فسفر و هسپر

نمای بیرونی ساختمان کتابخانه

نمای بیرونی غرب ساختمان کتابخانه که توسط لی لاری ساخته شده گواه دیگری بر بکارگیری آموزه های سری در معماری آن می باشد. این دو پیکره ی انسان بر سر در ساختمان «فسفر» و «هسپر» نام دارند.کوچکترین جزئیات نیز ممکن است بسیار معنی دار باشد.

فسفر (یا فسفروس) واژه ای لاتین برای سیاره ی ونوس در صبحگاه بوده و نیز به «ستاره ی صبح» ویا «آورنده ی روشنی»اشاره دارد. این دو واژه مترادف لوسیفر هستند.

«یونانیان باستان با اعتقاد به اینکه ونوس دو جرم سماویست٬ ستاره ی صبح را Φωσφόρος یا فسفروس «آورنده ی روشنی» یا ωσφόρος اسفروس «آورنده ی طلوع»نامیدند. ستاره ی شامگاهان را نیز هسپروس σπερος خواندند. از ۳۰۰سال قبل از میلاد مسیح٬ هسپروس باستانی وارد فرهنگ لاتین شد و بصورت وسپر درآمد و فسفروس نیز به لوسیفر تغییر پیدا کرد که بعدها در اشعار برای اشاره به فرشته ی رانده شده از بهشت بکار گرفته شد.» ویلیام شروود فاکس٬ اسطوره شناسی همه ی اقوام: یونان و روم

هسپر (یا وسپروس) به ونوس در وقت غروب  و یا ستاره ی شامگاهی اشاره دارد.

«شاگردان فیثاغورث بسیار به سیاره ی ونوس(زهره) احترام می گذاشتند زیرا تنها سیاره ای بود که درخشش کافی برای ایجاد سایه را داشت. ستاره ی صبح یا همان سیاره ی ونوس پیش از طلوع خورشید قابل رؤیت است و همین سیاره این بار تحت عنوان ستاره ی شامگاهی دقیقا پس از غروب خورشید نیز در آسمان ظاهر می شود ».بدلیل همین ویژگی ها از دوران باستان اسامی زیادی به این سیاره اطلاق شده است. با ظاهر شدن در آسمان در هنگام غروب وسپر و در زمان پیش از طلوع خورشید٬ نور کاذب٬ ستاره ی صبح ویا لوسیفر که به معنای آورنده ی روشنیست نامیده می شود.» منلی پی هال٬ آموزه های سری تمام اعصار

بنابراین فسفر و هسپر دو کلمه هستند که به یک موجود اشاره می کنند: ونوس. این جرم سماوی بشکل رمزآلودی با لوسیفر درمراحل متفاوتی از تکامل ارتباط دارد.

پیکره ی فسفر نمایانگر فلاسفه ی شرقی مانند موسی٬ زرتشت و بوداست.در مقابل هسپر نشانگر متفکرین غربی همچون سقراط٬ فرانسیس بیکن و امانوئل کانت می باشد. این چهره های تاریخی بطور اتفاقی انتخاب نشده اند: این افراد همگی نقش مهمی در آموزه های مکاتب سری داشته اند. در حقیقت٬ فرانسیس بیکن٬ رنه دکارت و امانوئل کانت عناصر مرکزی احیای عرفان مسیحی و فراماسونری در تمدن غرب می باشند.

بر فراز این دیوار عبارتی به زبان لاتین موجود است با این مضمون :«et quasi cursores vitai lampada tradunt».این عبارت بخشی از یک شعر رومی به نام «درسرشت جهان » اثر لوسرتیوس بوده و ترجمه ی آن از این قرار است: «و همچون دوندگان مشعل حیات را دست بدست می کنند». «مشعل حیات» کنایه از اسرار رمزی و دانش پنهانیست که از طریق انجمنهای مخفی از نسلی به نسل دیگر  انتقال می یابد.

در میان پیکره های فسفر و هسپر یک شوالیه مشاهده می شود که «مشعل حیات»  و یا دانشهای رمزی را به نسل بعد و از شرق به غرب منتقل می کند.

بنابراین نمای غربی ساختمان کتابخانه که ورودی اصلی نیز هست٬ بخش بسیارمهم و برجسته ای از این بنا را تشکیل داده و نشانگر وجود دیرپای مکاتب سری از طریق فلسفه ی لوسیفر گرائی می باشد.

گوی روشنیدگی

چلچراغ گوی شکل با پهنای ۹ فوت.

این چلچراغ گوی شکل که درست در زیر هرمی که بر فراز ساختمان است قرار گرفته٬ از برنز ساخته شده و بنابر اسناد این کتابخانه٬  وزنی معادل با یک تن دارد. طراحی این چلچراغ توسط گودهیو و با همکاری لی لاری صورت گرفته است.

این گوی توسط یک حلقه که بر روی آن علامتهای منطقه البروج حک شده و ۴۸ چراغ نیز روی آن قرار دارد٬ احاطه شده و به زنجیرهائی که به خورشید روی سقف منتهی می شوند٬ متصل گردیده است.همانگونه که پیشتر نیز به آن اشاره شد٬ خورشید نمادی کهن ازخداست.این طراحی یادآور نقوش کابالیستی  که بر روی آن ۷۲ نام خدا حک شده است٬ می باشد.

هفتاد و دو نام خدا برگرفته از OEdipus Ægyptiacus اثر کیرچر.درست مانند چلچراغ گوی شکل ٬ این نقش برجسته های کابالیستی حاوی نمادهای سیارات و علائم منطقه البروج می باشند.

آیا چراغهائی که گوی را احاطه کرده اند نشاندهنده ی «دایره ی روشنائی»٬ فرمانروایان پنهان جهان و یا کسانی که از طریق عرفان و علوم رمزی با عالم ماورا در ارتباطند هستند؟ آیا ۴۸ چراغ بیانگر ۴۸ پرتوی خورشید که نماد قاعده ی هرمسی «همانقدر که رو به بالا٬رو به پائین» است می باشد؟

«با وجود اظهارات مخالف٬ فراماسونری فرقه ایست که بدنبال یکی کردن خدا و انسان از طریق تعالی اعضای این فرقه به مرتبه ی آگاهی می باشد؛جایگاهی که راه رسیدن به آن داشتن بصیرتی ناب نسبت به اعمال معمار بزرگ جهان است. طی قرون گذشته اندیشه ی یک تمدن کامل و بی نقص بعنوان یگانه آرمان بشری مطرح بوده است.در مرکز این تمدن می بایست یک سیستم دانشگاهی قدرتمند حضور داشته باشد که در آن علوم روحانی و سکولار هردو با رویکردی به اسرار زندگی٬ آزادانه به کسانی که عهده دار یک زندگی فیلسوفانه خواهند شد٬آموزش داده می شود. در چنین تمدنی دین و عقاید مذهبی جایگاهی نخواهند داشت؛عناصر دینی حذف خواهند شد و تنها بخش ضروری آن باقی خواهد ماند. جهان توسط افکار و اندیشه های روشنیده اداره خواهد شد و هر شخص٬ جایگاهی را که شایسته ی آن است احراز خواهد نمود...

عاقبت حکومت تمام عیار جهانی پس از فرمانروائی خدا بر روی زمین شکل خواهد گرفت»منلی پی هال٬ آموزه های سری تمام اعصار

توضیح بیشتری لازم است؟

پیکره ی  انسانیت

در بالای یک طاقچه ی کوچک که در دو طرف آن دو مجسمه ی ابوالهول قرار دارد و در انتهای یک سطح شطرنجی واقع شده٬ پیکره ی انسانیت قرار گرفته است. بر اساس اسناد کتابخانه٬ پیکره ی لی لاری «هر چیزی را که کتابخانه ارائه می دهد٬ نمادین می سازد». در دست چپ این پیکره یک مشعل روشن و در دست راست وی کتابی قرار دارد که اتفاقا جملاتی بر روی آن حک شده که در فراماسونری بسیار حائز اهمیت می باشند:

«در آغاز تنها سخن بود» (به زبان یونانی)

«دانش افقها را گسترش می دهد»(به زبان لاتین)

«اصالت مسئولیت می آورد»(به زبان فرانسوی)

«تنها حقیقت خرد است»(به زبان آلمانی)

«زیبائی حقیقت و حقیقت زیبائیست»(به زبان انگلیسی)

 بر روی این پیکره صفحه ای حک شده است که حاوی نمادهای تمدنهای کهن و جدید است.

صفحه ای که بر روی ردای “پیکره ی انسانیت” حک شده است.

از پائین به بالا:

- فضای خالی و نانوشته برای قرون ناشناخته ی زندگی بشر

- اهرام مصر

- کشتی فنیقیان

- گاو نر بالدار متعلق به بابلیان باستان و الواح یهودیه

- دروازه ی شیر کاخ نینوس و پارتنون متعلق به تمدنهای باستانی جزیره ی کرت و یونان

- گرگ و رمولوس و رموس متعلق به روم باستان

- اژدها متعلق به چین

- سیوا خدای هندو

- نوتردام متعلق به اروپای قرون وسطی

- سر مار متعلق به تمدن مایا

- بوفالو٬ واگن سرپوشیده و ناقوس آزادی متعلق به ایالات متحده ی آمریکا

در اینجا٬ تمدنهائی انتخاب شده اند که بدلیل سیر آموزه ها و اسرار رمزی در آنها برای تاریخ ماسونی دارای اهمیت هستند. فضای خالی در پائین این صفحه احتمالا به آتلانتیس -تمدن گمشده- اشاره دارد که بر مبنای متون رمزآلود٬ منشاء پیدایش فلسفه ی هرمسی بوده است. ساختمانی که معرف اروپای قرون وسطی است ٬ یعنی نوتردام پاریس٬ توسط شوالیه های معبد که بعنوان اجداد فراماسونهای امروزی مطرح هستند٬ ساخته شده است.

مجسمه های ابوالهول

یکی از مجسمه های ابوالهولی که از پیکره ی انسانیت محافظت می کند

در نمادگرائی رمزی٬ ابوالهول نگهبان اسرار بوده و از رازهای رمزآلود در برابر کافران به این فرقه محافظت می نماید. وبسایت رسمی کتابخانه این مجسمه ها را چنین توصیف می کند:

«این مجسمه ها که با سنگ مرمر رگه دار بلژیکی ساخته شده اند و پوشش سر آنها از جنس برنز می باشد٬ نماد اسرار پنهان آگاهی هستند و از پیکره ی انسانیت محافظت می نمایند.»

هر مجسمه دارای کتابیست که عباراتی از اخلاق زمامداران در آنها آمده است (راجع به ایزیس و ازیریس).بر روی مجسمه ی سمت چپ چنین نوشته شده :

 -«من تمام آنچیزهائی هستم که موجود بوده٬ اکنون وجود دارد و آنچه که در آینده وجود خواهد داشت و هیچ انسانی قادر به برداشتن نقاب من نیست»

و بر روی مجسمه ی دیگراین عبارات حک شده است:

- «از اینرو آ رزوی نیل به حقیقت٬ به ویژه آنچه که با خدایان ارتباط دارد٬ خود اشتیاقی پس از خدا شدن است.»

جمله ی نخست به طرز شگفتی در اسرار ماسونی به شکل کسب روشنی تجلی دارد زیرا در این مکتب ٬روشنیدگی بطور متافیزیکی با «کنار زدن نقاب ایزیس» معادل است.بهمین خاطر٬ فراماسونها یکدیگر را «پسران بیوه زن» میخوانند که مقصود از زن بیوه همان ایزیس -الهه ای که همسر خود ازیریس را از دست داد- می باشد.

«اگرچه افراد انگشت شماری تاکنون هویت ایزیس را دریافته اند ٬ گفته می شود که او سوفیا٬ باکره ی خرد٬ کسی که تمام فلاسفه ی جهان به او علاقه دارند٬ می باشد. ایزیس نماد اسرار مادری بوده  که به عقیده ی فلاسفه ی باستان روشن ترین دلیل خرد و دانائی طبیعت است که قدرت خدا را تحت الشعاع قرار می دهد.برای پژوهشگران امروزی٬ ایزیس بهترین نمونه ی “بزرگ ناشناخته” است و تنها کسانی که نقاب از چهره ی  وی برداشته اند قادر به درک اسرار زندگی٬ مرگ٬ زایش و تهذیب هستند» منلی.پی هال٬ آموزه های سری تمام اعصار

/ 4 نظر / 59 بازدید
هومن

دمت گرم، عالی بود

بازاریاب

دوست عزیز سلام اگر تمایل دارید مدیریت قوی تری بر وبلاگ خود داشته باشید،امکانات بیشتری به مخاطبین خود ارائه نمایید و یا یک گام بزرگ برای ورود به دنیای وب مستران بردارید ما توصیه می کنیم همین امروز از امکانات رایگان ارائه شده توسط تیم اندیشه ی برتر نهایت بهره را ببرید و با تبدیل وبلاگ خود به وب سایت خواسته های خود را محقق کنید. هم اکنون اقدام کنید و از امکانات دامین و هاست رایگان برخوردار شوید http://designer.moshakhasat.com همچنین در صورتی که تمایل دارید از طریق وبلاگ خود کسب درآمد کنید آدرس زیر را نیز حتما ملاحظه بفرمایید http://www.moshakhasat.com/index.php?route=information/information&information_id=9 با تشکر 1345411561.19

موفقیت در کمین شماست

امروز گامی برای موفقیت برداشته اید؟ مجموعه ی آموزشی سریع خوانی همراه با نرم افزار ارائه شده توسط استاد بزرگ کتاب خوانی جهان مجموعه ی 7 راز بزرگ انگیزه مجموعه ی آموزشی استفاده از قدرت حافظه مجموعه ی آموزشی استفاده بهینه از شرایط بد و بدشانسی ها مجموعه ی آموزشی تفکر تحول برانگیز مجموعه ی آموزشی تمرکز جادویی مجموعه ی آموزشی راه های اجرایی کسب ثروت مجموعه ی آموزشی مثبت اندیشی و اعتماد به نفس مجموعه ی آموزشی پیروزی در تعاملات روزانه بسته ی آموزشی نکات طلایی برای موفقیت دانشجویان بسته ی آموزشی نکات طلایی در صحبت کردن با کودکان زود دیر می شود 134271144

فرید

با عرض سلام و خسته نباشید از ظاهر وبلاگتان این طور به نظر می رسد که برای آن زحمت کشیده اید ما هم می خواهیم شما را در این زمینه یاری برسانیم شما یقینا محدودیت هایی که یک وبلاگ دارد را به خوبی می دانید با این حال بد نیست مجددا آنها را با هم مرور کنیم: وجود یک تبلیغ ناخواسته و نامربوط با محتوای وبلاگ محدودیت در قالب های وبلاگ نداشتن فضای مناسب برای قرار دادن فیلم و عکس و فایل و ... سخت بودن افزودن یک امکان ساده، مانند نظرسنجی،آمارگیر جدید و ... عدم پشتیبانی از امکانات پیشرفته تر با این حال راهی ساده برای حل تمامی این مشکلات وجود دارد تبدیل وبلاگ به سایت به آدرس سایت مراجعه کنید و مراحل را دنبال نمایید و ظرف 24 ساعت از تمامی این مشکلات برای همیشه خلاصی پیدا کنید موفق باشید 2122142673