دولت آماده ‌اداره‌ مترو با بلیت 150 تومانی است

جزئیات افزایش‌پنج‌برابری اعتبارات‌مترو از سال84 نسبت به 15سال‌قبل‌از آن
/
دولت آماده‌اداره‌مترو با بلیت 150تومانی است

http://rajanews.com/%5CFiles_Upload/21294.jpg

حدود دو هفته پیش در حالی که تدوین بودجه در دولت مراحل نهایی خود را طی می‌کرد،‌خبر عجیبی مبنی بر افزایش قیمت بلیت متروی تهران بر اساس مصوبه شورای شهر به رقمی بیش از 900 تومان از سال آینده بر روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت. این در حالی بود که در این خبر بیان شده بود در صورتی که دولت و شهرداری سهم خود را پرداخت نکنند، این رقم از مردم گرفته می‌شود.

اگرچه منتشرکنندگان این خبر توضیح نداده بودند که ایجاد تشویش در اذهان عمومی هم‌زمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها آن‌هم در شرایطی که دولت سهم خود را همیشه پرداخت کرده، با چه انگیزه‌ای است اما ادامه دادن این فضاسازی‌ها نشان داد که ماجرا از یک خبط رسانه‌ای ساده در انتشار خبر فراتر است.

در این زمینه، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با انتقاد از برخی فرافکنی ها در مورد اعتبارات اختصاص یافته به متروی تهران طی روزهای گذشته، گفت: در پنج سالی که از فعالیت دولت‌های نهم و دهم سپری شده، بیش از پنج برابر سال های پیش از1384 (15 سال متوالی) به متروی تهران اعتبار تعلق گرفته است، اما باز هم آقایان از بی مهری دولت به خود سخن می گویند.

محمد رویانیان ادامه داد: این ادعا که دولت سهم قانونی خود را از اعتبارات مترو تهران کامل و در موعد تعیین شده پرداخت نمی کند، در حالی به صورت مداوم از سوی برخی تکرار می شود که آمار و ارقام مستند حکایت دیگری از وجوه و اعتبارات تخصیص یافته به مترو دارد.

وی گفت: متوسط ساخت خطوط مترو در 15 ساله‌ی قبل از دولت آقای احمدی‌نژاد 2،6 کیلومتر بود که این رقم در پنج سال گذشته به 7،3 کیلومتر رسیده است. همچنین متوسط ساخت ایستگاه مترو در قبل از دولت نهم و دهم، دو ایستگاه بوده که این رقم در پنج سال گذشته به پنج ایستگاه افزایش یافته است.

رویانیان خاطرنشان کرد: متوسط تأمین واگن مترو در 15 ساله‌ی 68 تا 83، چهارده واگن بود که این رقم در دولت آقای احمدی‌نژاد به 60 واگن افزایش یافته است.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در بخش دیگری از اظهارات خود به این ادعا پاسخ داد که برخی مرتبا تکرار می‌کنند "دولت موظف به تامین و پرداخت 50 درصد اعتبارات مترو است."

وی با یادآوری مفاد قانون حمایت ازسامانه های ریلی شهری و حومه و استنادهای نادرستی که عده ای به آن می کنند، اضافه کرد: بر اساس ماده 5 این قانون که مصوب سال 1385 است، دولت می تواند حداکثر تا 50 درصد اعتبارات سالانه مورد نیاز مترو آن هم با اولویت خرید واگن و تجهیزات را تامین کند، بنا بر این برخلاف آنچه گفته می شود دولت الزامی به پرداخت 50 درصد اعتبارات لازم ندارد. این در حالی است که مرتبا تکرار می شود دولت موظف به تامین و پرداخت 50 درصد اعتبارات مترو است. دوستانی که بر این طبل نادرست می کوبند آیا از مفاد صریح قانون بی اطلاعند؟ آیا نمی دانند که به فرض پرداخت 10 درصد اعتبارات از سوی دولت، این شهرداری است که ملزم به پرداخت 90 درصد مابقی است و هیچ‌گونه ادعایی نمی تواند داشته باشد.

رویانیان خاطر نشان کرد: همه ساله در آستانه تصویب بوجه سالیانه، هیاهوی متروی تهران در مجلس آغاز می شود تا به گمان خود بر روی تصمیم نماینگان ملت تاثیر گذاشته تا بوجه مترو را به شهرداری بدهند.

 وی افزود: نکته مهم‌تری که همواره مورد بی توجهی قرار می گیرد، این است که اعتبارات تامین شده از سوی دولت باید با اولویت صرف خرید ناوگان و تجهیزات شود، نه اینکه برای تامین مخارج حفر تونل و ریل گذاری هزینه شود و با اتمام اعتبارات هم در افتتاح های نمایشی و زودهنگام دولت را برای تامین اعتبارات فراقانونی خرید واگن تحت فشار بگذارند.

رویانیان با یادآوری اضافه شدن 123 واگن در قالب 16 قطار در سال 89 به ناوگان مترو، گفت: برای من جای تعجب، تأسف و تأمل است که برخی چگونه چشمان خود را بر گزارش های مستند و مستدلی که از تلاش ها و پیشرفت های دولت در راستای نهایی شدن فاینانس 3700 میلیارد تومانی برای تکمیل خطوط 3، 4، 6 و 7 مترو در سال جاری انجام گرفته، می بندند و تنها به یک هزار میلیارد تومانی حساب ذخیره ارزی اشاره می کنند.

وی ادامه داد: در این شرایط که برخی حتی ابایی از این ندارند که با اعلام اعداد و ارقامی نجومی و فرضی از قیمت بلیت مترو در آینده، آرامش فکری مردم‌شان را به چالش بکشند، آیا نباید انتظار داشت که تأخیر در برنامه حرکت قطارها، ناشی از کشاندن مشکلات داخلی و مدیریتی مترو به مردم و جامعه باشد و آیا این توهین به مردم نیست که به عنوان یک ابزار از آنها استفاده شود.

وی ادامه داد: دولت به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد تا مترو چنین ارقام فرضی را که خودساخته است، از مردم مطالبه کند.

رویانیان در پایان و با اشاره به ضرورت پایان این رویه گفت: صراحتا اعلام می کنم که شرکت حمل و نقل ریلی از طرف دولت این آمادگی را به صورت کامل دارد که با هدف دفاع از حقوق مردم و حفظ آرامش و آسایش آنان، با قیمتی کمتر از 400 تومان برای هر بلیت که سهم مردم از آن کمتر از 150 تومان خواهد بود، تمام فعالیت های مترو اعم از اقدامات زیربنایی، توسعه ناوگان و خطوط و فعالیت های جاری و بهره برداری را برعهده بگیرد و برای همیشه به پنج سال جوسازی و فرافکنی سیاسی برخی افراد پایان دهد.

از سوی دیگر بر اساس اسناد موجود، مجموع کل احداث خطوط بهره‌برداری شده در دوره قبل از سال 1384 برابر 79 کیلومتر است که از این مقدار، 40 کیلومتر آن مربوط به خط حومه‌ای تهران- کرج است که به صورت همسطح احداث شده و هزینه و مدت زمان احداث آن با خطوط درون شهری که به صورت زیرزمینی و در مدت زمان بسیار طولانی‌تری احداث می‌شوند، قابل مقایسه نیست. بنابراین، کل کیلومتر بهره‌برداری شده درون شهری تا قبل از سال 84، بیش از 39 کیلومتر نبوده است اما در طول پنج سال اخیر، 44 کیلومتر درون شهری و دو کیلومتر حومه‌ای تهران کرج به بهره‌برداری رسیده که این یعنی متوسط ساخت خطوط مترو از 2،6 کیلومتر در قبل از دولت نهم به 7،3 در زمان حاضر رسیده است.

/ 0 نظر / 5 بازدید