تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      در افق آینده (اقتصاد و معیشت - فرهنگ و معنویت - سیاست و حکومت)
واکاوی علل تبدیل سناریو 'حمله به ایران' به یک اولویت ثابت رسانه ای نویسنده: - پنجشنبه ٢٥ شهریور ۱۳۸٩

ناقوس سناریو 'حمله به ایران' در روزهای اخیر، بار دیگر در برخی رسانه ها به صدا در آمده و این موضوع تکراری به عنوان یک اولویت در راس اخبار رسانه های بین المللی درباره ایران قرار گرفته است.


مهم ترین پیش فرضی که اخیرا به پرداختِ سناریو 'حمله به ایران' در رسانه ها و محافل سیاسی – امنیتی دامن زده، انتشار مقاله 'جورج فریدمن' تحلیل گر نام آشنای آمریکایی و یک مقام سابق سازمان اطلاعات مرکزی این کشور 'سیا' در مرکز مطالعاتی 'استراتفور' است. هرچند که فریدمن تاکید کرده است که '... بالا رفتن صداهای جنگ یعنی این که احتمال بروز آن کاهش یافته است.'
در این میان، برخی منابع رسانه ای در روسیه بر این باورند که درز اطلاعاتی درباره نقشه های آمریکا و اسراییل در (سناریو) حمله به ایران به سطح رسانه ها - که هر از چندگاهی صورت می گیرد – نشان می دهد که احتمال توسل به گزینه نظامی علیه ایران از سوی واشنگتن و تل آویو همواره به عنوان ابزاری بالقوه وجود دارد.'دمیتری مدودیف' رییس جمهور روسیه به تازگی در گفت وگویی با شبکه تلویزیونی 'ای.بی.سی' آمریکا اعلام کرد که حمله اسراییل به ایران ممکن است که آغازی برای جنگ هسته ای باشد و عملیات نظامی در خاور نزدیک می تواند پیامدهای غم انگیزی به دنبال داشته باشد. عده ای از کارشناسان روسی، سخنان رییس جمهوری روسیه را هشداری دیگر به تهران تلقی می کنند.
چندی پیش نیز، نشریه معتبر 'آتلانتیک' در آمریکا با انتشار مقاله ای از 'جفری گلدبرگ' گزارش کرد که 'شمارش معکوس حمله اسراییل علیه ایران آغاز شده است'. گلدبرگ در این مقاله ادعا کرد که 40 نفر از سیاستمداران معروف اسراییل، آمریکا و عرب که وی با آنها گفت وگو کرده تا 50 درصد معتقدند که تل آویو طی یک سال آینده به ایران حمله خواهد کرد'.
'دنی آیالون' معاون وزیر امور خارجه اسراییل نیز در پیام مستقیم رادیویی که اخیرا به فارسی ترجمه شده، به ایران هشدار داد که آمریکا و کشورهای دیگر ممکن است که به تحریم های سیاسی- اقتصادی برای مبارزه با برنامه هسته ای ایران بسنده نکنند. وی گفت: 'به یاد داشته باشید که تحریم ها جهت مقابله با تلاش های ایران در دستیابی به سلاح هسته ای است. اگر آنها ثمر بخش نباشد، آمریکا و دیگر کشورها ممکن است که گزینه های دیگری را بررسی کنند'.
تمامی این خبرها و تحلیل های آشکار و پنهان رسانه ای بیانگر آن است که همچنان بحث احتمال حمله نظامی به ایران به عنوان یکی از اولویت های اصلی رسانه های بین الملل مطرح می باشد.

* ترسیم فضای کنونی؛ نگره های متفاوت
---------------------------------------------
سرخط جریان سازی های خبری – تبلیغی سناریو حمله به ایران را بیش از هر مکانی، می توان در سطح محافل سیاسی و رسانه ای روسیه جست وجو کرد. اکنون به نظر می رسد که برخی مقام های دولتی و پارلمانی روسیه در تئوری پردازی نسبت به احتمال وقوع حمله آمریکا و اسراییل به ایران، به تحلیل گران ورزیده ای تبدیل شده اند؛ چرا که تقریبا هفته ای نیست که اظهارنظر و تحلیلی از یک مقام دولتی یا پارلمانی روسیه در رسانه های جریان رسمی در این کشور همچون رادیو صدای روسیه، تلویزیون 'راشا تودی' و خبرگزاری نیمه رسمی 'ریانووستی' منتشر نشده باشد.
در تازه ترین اظهارنظر، رییس کمیته بین الملل مجلس دومای روسیه بار دیگر از احتمال توسل به سناریوی نظامی در مورد ایران از سوی آمریکا را مطرح کرد.
'کنستانتین کاساچف' بر این ادعاست: 'در خصوص سناریو نظامی باید گفت که این مساله حذف نشده است. بسیاری از سخنان و عملکردهای طرف ایرانی روغن به آتش پاشیدن است. بسیاری از این عملکردها نه از نظر اقتصادی و نه از نظر فنی قابل توجیه نیستند'.
به نوشته خبرگزاری روسی ریانووستی، کاساچف تاکید کرد: 'ایران به این اندازه به سوخت (هسته ای) نیاز ندارد تا از آنها در نیروگاه اتمی استفاده کند، همچنین به این تعداد نیروگاه اتمی (که از سوی طرف ایرانی اعلام شده) برای رفع کمبود برق نیاز ندارد. نکات غیر منطقی بسیاری وجود دارد که ما امیدواریم در دیالوگ سیاسی خود با ایران آنها را روشن سازیم، حداقل روسیه هنوز هم بر این مساله تکیه می کند'.
از سوی دیگر وی تاکید کرد در حالی که جهان با نگرانی ناظر برنامه هسته ای ایران است روسیه مخالف آن است که 'ایران به بن بست کشیده شود'.
وی مدعی شد: 'ما واقعا نگران برنامه هسته ای ایران هستیم و سوالات زیادی نسبت به این برنامه مطرح است به همین خاطر هم روسیه از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کرد'. کاساچف افزود: 'اما این بدان معنا نیست که روسیه آماده است مانند آمریکا وارد جنگ شود و با توسل به زور و حتی ابزار نظامی بر ایران فشار آورد. این مساله کاملا نتیجه عکس خواهد داشت'.
رییس کمیته بین المللی مجلس دومای روسیه معتقد است: 'ایران بیش از گذشته در خود فرو خواهد رفت و تکیه بیشتری به بُعد نظامی برنامه هسته ای خود خواهد نمود و به تولید کلاهک (هسته ای) و ابزار انتقال آن خواهد پرداخت حال آنکه ممکن است در زمان حاضر این کشور این نقشه ها را در سر نداشته باشد'.
وی تاکید کرد: 'ممکن است که ما در زمان حاضر در مرحله ای قرار داشته باشیم که (در ایران) روند آماده سازی دستیابی به فناوری های بومی بدون هیچگونه نقشه ای برای استفاده عملی از آن به صورت سلاح هسته ای انجام می شود. به همین خاطر در این مرحله مهم آن است که ایران را کنترل کنیم. از همین رو موضع روسیه حکیمانه تر و دورنمای آن بهتر از مواضع آمریکاست. و ما در همین راستا اغلب مورد حمایت شرکای اروپایی و به ویژه آسیایی خود قرار می گیریم'.
از منظر تحلیل رویدادهای خبری، آنچه که در رسانه ها و مراکز مطالعاتی روسیه به عنوان علت ها و دلایل قرار گرفتن چندباره استفاده از گزینه نظامی علیه ایران روی میز مقامات کاخ سفید مطرح می شود، به مواردی همچون 'سخنان نسنجیده و تحریک آمیز طرف ایرانی'، 'آزمایش های حساس تجهیزات نوین نظامی در ایران'، 'پیشرفت های اخیر ایران در غنی سازی اورانیوم' می توان اشاره کرد.

- سناریو جنگ با ایران از منظر آمریکایی ها
در کنار پرداخت های متفاوت به مقوله اعمال زور علیه ایران، دیدگاه های تحلیل گران آمریکایی به واقعیت نزدیک است. انتشار مقاله 'جورج فریدمن' و نگاه ویژه او به این مساله، از نگاه متفاوت گروههای فکری و مطالعاتی آمریکا به گمانه ها و احتمالات موجود در این خصوص حکایت دارد.
فریدمن چند روز گذشته در تحلیلی واقع گرایانه به امکان حمله آمریکا و اسراییل به تاسیسات هسته ای ایران پرداخته و آن را 'کم اهمیت'، 'اغراق آمیز' و 'فقط جنگ روانی' دانسته است.
این تحلیلگر برجسته آمریکایی معتقد است: اسراییلی ها تلاش می کنند به مانند سگ دیوانه ای ظاهر شوند که در آستانه رها شدن از بند آمریکاست ....
وی می گوید: افزایش خبرها و انتشار مطالب محرمانه درباره حمله نظامی به ایران به دلیل نیاز غرب به ایجاد جو جنگی با هدف تقویت منافع واشنگتن و تل آویو است.
به گفته فریدمن 'این وضعیت با اقدامات دیپلماتیک مربوط به مذاکرات صلح خاورمیانه همزمان شده است. عاملان این وضعیت تلاش می کنند تا ایرانی ها را تحریک و حل مساله فلسطین به شیوه مناسب آمریکا و اسراییل را تبلیغ کنند. این گونه اطلاع رسانی و افزایش خبرها درباره جنگ علیه ایران، پیش از این نیز شکست خورده بود. عاقلانه است که انتشار گسترده خبرها درباره تحریم ایران و افزایش فشارها بر این کشور یا استفاده از چند دستگی ها در داخل حکومت ایران را مرتبط بدانیم.
این کارشناس برجسته آمریکایی تاکید کرد: همه این اقدامات و انتشار مطالب علیه ایران در چارچوب جنگ روانی و منبع آن نیز اسراییل است زیرا همه گزارش ها از این مطلب سخن می گویند که اسراییل در آستانه حمله به ایران قرار دارد. این در حالی است که این فرضیه را به طور کامل رد می کنم. اسراییلی ها تلاش می کنند به مانند سگ دیوانه ای ظاهر شوند که در آستانه رها شدن از بند آمریکاست . آمریکایی ها هم از طریق واسطه هایی از ایران می خواهند تا با دادن امتیازهایی، مانع از بروز جنگ شوند.
فریدمن همچنین سناریو جنگ علیه ایران را تکراری و غیرجدی توصیف می کند و ادامه می دهد: ایرانی ها تجربه های گذشته را مقایسه می کنند و معتقدند بالا رفتن صداهای جنگ یعنی اینکه احتمال بروز آن کاهش یافته است. آنچه را که در واقعیت ها می بینیم نشان می دهد که جنگ در آینده ای نزدیک یا دور، در کار نیست. با نگاهی به زمان آغاز مذاکرات جدید صلح فلسطین و اسراییل، می فهمیم که هدف از این وضعیت اقناع ایرانی هاست که جنگ در بلند مدت وجود دارد و آماده سازی ها برای جنگ به صورت پنهان در جریان است.
به باور این تحلیل گر آمریکایی، 'ایران در برابر احتمالات بروز جنگ، سه گزینه دارد . تحریک گروه هایی مانند حزب الله لبنان ، ایجاد ناآرامی در عراق و بستن تنگه هرمز که 45 درصد از محموله های نفت خام از آن می گذرد. البته گزینه آخر، از بقیه گزینه ها خطرناک تر و هم وزن خطر حمله هسته ای است زیرا جهان را وارد کساد همه جانبه اقتصادی می کند. آمریکا نمی تواند عواقب بسته شدن تنگه هرمز را به هر صورتی، متحمل شود. آمریکا همچنین نمی تواند نیروی دریایی ایران را نابود کند زیرا این نیرو بر قایق های تندرو و کوچک تکیه دارد. حمله نظامی آمریکا به تاسیسات هسته ای ایران در کنار عقب نشینی از عراق منجر به ایجاد بحران استراتژیک بسیار عمیق در خلیج فارس می شود.'
فریدمن، البته، حتی امکان اینکه آمریکا بتواند حملاتی را به مواضع ایران داشته باشد بعید می داند چرا که به اعتقاد وی دانشمندان ایرانی تاسیسات هسته ای را تخلیه و آنها را به مکان های امنی منتقل می کنند.
این تحلیلگر آمریکایی می گوید که موضوع اراده جدی اسراییل برای حمله انفرادی به ایران را باور نمی کند و توضیح می دهد: اسراییلی ها از آمریکایی ها کم شانس ترند زیرا برای حمله به ایران مجبور به عبور از آسمان ترکیه، عراق یا عربستان سعودی هستند.
برداشت 'هیلاری کلینتون' وزیر امور خارجه آمریکا از بحث های رسانه ای اخیر درخصوص حمله به ایران نیز در جای خود قابل توجه است. وی، این نظر را - که مذاکرات صلح خاورمیانه مقدمه ای برای حمله نظامی به ایران است - رد کرد.
وی روز جمعه گذشته یک روز پس از آغاز گفت وگوهای مستقیم بین اسراییل و تشکیلات خودگردان فلسطینی، در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی ، ادعا کرد که ایران، 'مشکلی بزرگ' در خاورمیانه است.
کلینتون در پاسخ به این پرسش که بسیاری در منطقه فکر می کنند که مذاکرات جاری با هدف جلب حمایت کشورهای عرب از حمله نظامی احتمالی علیه ایران برگزار می شود و نظر او چیست؟ ضمن رد این دیدگاه، با صراحت اعلام کرد که این گفت وگوها 'ارتباطی با موضوع ایران ندارد.'
او گفت که 'طرح صلح اعراب' که عربستان سعودی و اردن آنرا به پیش می برند بیانگر این طرز فکر رهبران عرب است که مناقشه اسراییل و فلسطینی ها باید حل و فصل شود و چنین تحولی برای کل منطقه سودمند خواهد بود.

* چرایی تبدیل ادعای 'حمله به ایران' به یک اولویت ثابت رسانه ای
-------------------------------------------------------------------------
برای درک چرایی تبدیل سناریو 'حمله احتمالی به ایران' به یک اولویت اساسی و ثابت در سطح رسانه های بین المللی، فهم مبانی اثربخشی رسانه ها بر قلمرو سیاست ورزی کشورها در صحنه نظام بین الملل و کارکردهای رسانه ها در حوزه تبلیغات سیاسی (پروپاگاندا) ضروری به نظر می رسد.

الف) تاثیر رسانه ها بر سیاستگذاری خارجی؛ رسانه ای شدن سیاست ها
بسیاری از پژوهشگران و استادان علوم ارتباطات بر این باورند که با پیدایی و گسترش شبکه جهانی اینترنت و ایستگاههای ماهواره ای پخش مستقیم، رسانه های نوین بیش از گذشته در حوزه روابط بین الملل فعال شده و تاثیرات شگرفی را بر فرایند تدوین سیاست خارجی کشورها داشته اند؛ به طوری که اکنون بسیاری از 'رسانه ای شدن سیاست ها' * به ویژه در صحنه نظام بین الملل سخن می گویند.
در زمان حاضر، به واسطه آن که هدایت تصمیم سازی در حوزه سیاست خارجی، 'رسانه ای شده' است، برخی این استدلال را مطرح کرده اند که پیدایش رسانه های نوین و به ویژه تلویزیون های جهانی، ماهیت روابط خارجی را تغییر داده است.
به باور اندیشمندان علوم ارتباطات، بر خلاف تبلیغات پر هیاهو و ژست های فراوان مقامات کشورهای غربی و به ویژه آمریکا، رسانه ها در بیشتر موارد به عنوان ابزار سلطه به خدمت گرفته شده اند تا ایدئولوژی نظام سرمایه داری آمریکا را در سطح نظام بین الملل بسط داده و آنرا تحکیم بخشند. در واقع از این منظر،‌ آنچه که رسانه های بین المللی انجام می دهند چیزی جز پیروی از الگوها و روندهای حاکم نظام سلطه نمی باشد.
این مقوله از سوی بسیاری از روزنامه نگاران، تحلیلگران و پژوهشگران انتقاد نگر غربی به ویژه 'اریک لو' ارتباط شناس نام آشنای اروپایی هم مورد تاکید قرار گرفته است. کانون اصلی بحث اریک لو این است که چگونه نهادهای سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک کشورهای غربی و به ویژه آمریکا، رسانه ها را به کار می گیرند تا سیاست های داخلی و بین المللی خود را – اعم از صلح آمیز یا جنگ طلبانه - به افکار عمومی قالب کنند!
به باور صاحبنظران برجسته علوم ارتباطات، مکانیسم تبلیغات سیاسی به یک صنعت بزرگ در غرب بدل شده و در کار مدیریت تاثیر، فرا واقعیت سازی، پیچیده سازی عمدی و فریب آشکار دخالت دارد. این مکانیسم اغلب در فریب، تولید اخبار و درز(نشت) اطلاعات غلط به رسانه ها فعالیت می کند. از آن جمله می توان به ترکیب رویدادهای درست و غلط و دادن آن به رسانه ها برای بی اعتبار ساختن یک کشور یا چهره بین المللی اشاره کرد.
آنچه که از لابلای عنوان ها و سطرهای طولانی اخبار و گزارش های مربوط به احتمال حمله نظامی آمریکا و اسراییل به ایران در رسانه های بین المللی به ذهن می رسد، در چارچوب نظری فوق قابل ارزیابی است.
از منظر لو، ایجاد 'هیجان'** از دیگر کارکردها و نقش های رسانه های بین المللی در فرایند سیاست ورزی قدرت ها می باشد. لو بر این باور است که رسانه ها بر بعد هیجانی روابط خارجی نیز تاثیر می گذارند. وی به این مساله می پردازد که چگونه رسانه ای مثل 'سی ان ان'، یک ژانر (گونه) جدیدی از اخبارخارجی تولید کرد تا به وسیله آن توده های مردم را تحریک کند. در این فرایند، سی ان ان و دیگر شبکه های نظیر آن، منافع عمومی را در رویدادهای بین المللی شبیه سازی می کنند. تصاویر تلویزیونی سی ان ان اغلب از تصاویر مهیج و احساس انگیز آکنده و با خودنمایی (میدان داری) کارشناسانی که دیدگاههای خود را بر پایه این تصاویر تفسیر می کنند، ترکیب شده است.
این کارکرد بارها از سوی رسانه های بین المللی به ویژه سی ان ان و بی بی سی در بازتاب فعالیت های هسته ای و نظامی صلح آمیز ایران به کار گرفته شده است تا با تحریک افکار عمومی در سطح منطقه خاورمیانه و جهان به گسترش موج 'ترس از ایران' دامن زند. اکنون نیز در چارچوب این کارکرد، رسانه های بین المللی با پرداختن تقریبا دایمی به مقوله حمله، همچنان تلاش دارند تا 'ماهیت تهدید آمیز بودن' ایران برای منطقه و جهان را – که باید حتی برای از بین بردن آن به قوه قهریه یا زور متوسل شد – در اولویت های اساسی افکار عمومی قرار دهند.

ب) کارکردهای رسانه ها در حوزه تبلیغات سیاسی
از منظر پروپاگاندا (تبلیغات سیاسی) نیز می توان به تبیین چرایی اولویت دهی مساله حمله به ایران در رسانه های بین المللی پرداخت.
در سال های اخیر، تبلیغات سیاسی یا پروپاگاندا به صورت جزیی از ارتباطات درآمده است. طی هفتاد سال گذشته در سطح جهان صدها کتاب و مقاله جنبه های گوناگون تبلیغات را بررسی کرده اند. با شروع مطالعات در مورد اقناع و ترغیب در چند دهه گذشته، این بررسی ها جایگاه مشخص تری در تحقیقات ارتباطات یافتند. با گسترش تکنولوژی های ارتباطی جدید و افزایش کانال های پخش اطلاعات، فعالیت های تبلیغات نیز آشکارا افزایش یافت.
مفهوم پروپاگاندا در حوزه نظریه های ارتباطات، اقناع و تبلیغ از اهمیت زیادی برخوردار بوده و تعاریف متعددی برای آن ذکر شده است. هارولد لاسول (اندیشمند نام آشنای ارتباطات)، پروپاگاندا را 'فن اثر گذاری بر عمل و رفتار انسان از راه دستکاری در واقعیت ها و نمادها' تعریف کرده است. این نمادها ممکن است گفتاری، نوشتاری، تصویری یا موسیقایی باشد.
در مفهوم سازی پدیده پروپاگاندا و تبیین و تشریح کارکردها و شیوه های اجرای آن، دیدگاه های مختلفی وجود دارد اما فصل مشترک این دیدگاه ها، شیوه ها و تکنیک های پروپاگاندا را در هفت مورد خلاصه می کند که عبارتند از: برچسب زنی، تعمیم جذابیت (تلطیف و تنویر)، تکرار و انتقال، شهادت دادن یا تصدیق، شیوه مردم ساده، مغالطه (کارت های یکدست) و همرنگی با جماعت (هجوم برای سوار شدن به واگن).
در این میان، آنچه که مربوط به درک چرایی اولویت دهی اصلی به مقوله حمله به ایران در رسانه های بین المللی می شود، می توان به کاربرد تکنیک 'تکرار' در فعالیت های پروپاگاندایی رسانه ها اشاره کرد.
در واقع، می توان گفت رسانه های بین المللی با پرداختِ دایمی به مساله حمله به ایران، در تلاش هستند تا با بهره گیری از تکنیک پروپاگاندایی 'تکرار'، یک موضوع کم اهمیت و دستِ چندم را به عنوان یک واقعیت فوری در ذهن مخاطبان جا بیاندازند.
همچنانکه از نام تکرار بر می آید، رسانه ها به منظور زنده نگه داشتن موضوع با تکرار زمان بندی شده آن، سعی می‌ کنند موضوع مورد نظر را تا زمانی که نیاز هست، در اولویت اساسی خود قرار دهند تا آن را زنده نگاه دارند.
رسانه ها در این روش، با تکرار پیام، سعی در القای مقصودی معین و جا انداختن پیامی خاص در ذهن مخاطب دارند.
'تکرار' همچنین از لحاظ روان شناسی در تشکیل عادت بسیار مفید است؛ به ویژه اگر با دقت توام باشد. بدون تکرار، تثبیت و تقویت دقیق‌ تر عادت میسر نخواهد شد. روش تکرار، از قواعد خاصی پیروی می‌ کند زیرا فاصله های تکرار فعل نباید چندان طولانی باشد که سبب محو شدن آثار قبلی شود و نه چندان کوتاه باشد که ملال انگیز و خسته کننده شود. به عبارت دیگر، تکرار مثل ضربه های پیاپی چکش است که سرانجام میخ را به داخل می ‌راند. بنابر این فرستنده پیام امیدوار است که این شکل از ضربه زدن مداوم، باعث دریافت نکات پیام شود.
'لئونارد دوب' پژوهشگر آمریکایی نیز به بهترین وجه، تمرکز بر روی تکنیک تکرار را توصیف کرده است: 'بسیاری از مردم درباره تبلیغ می ‌اندیشند، و یا در محراب، عبادت را تکرار می‌ کنند. آنها مشاهده کرده اند که ظاهرا تکرار می‌ تواند معجزه های روانشناسانه ‌ای انجام دهد. البته تکرار در حقیقت مهم است، اما نباید در این اهمیت مبالغه کرد و یا درباره آن به خطا رفت.'

در این میان، پرداختن به مساله ادعایی 'حمله به ایران' به صورت دو سه هفته یکبار در سطح رسانه های بین المللی را می توان در راستای کارکرد تکنیک تکرار در خصوص این موضوع خاص تحلیل کرد.

منبع: ایرنا

  نظرات ()
مطالب اخیر چالش سطل آب واقعی علوم انسانی اسلامی و رشته های مختلف ( حتما بخوانید در ادامه مطلب قبلی ) سود بالای بانک‎ها مشتریان را لاشخور می‎کند/ پول فاسد، قلب را فاسد می‌‎کند مقاومت، نه مذاکره! واکاوی نماد گرائی ساختمان کتابخانه ی مرکزی لس آنجلس تصاویر/99درصد علیه 1 درصد دانلود ویژه نامه جمعیت روزنامه ایران شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) تسلیت باد تبیین مهمترین راهکارهای رفع مشکلات جهان ازسوی رییس جمهوری اسلامی ایران متن کامل سخنان دکتر احمدی نژاد در شصت و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد
کلمات کلیدی وبلاگ خبر (۱٥٧) عکس (۱٢٢) مقاله (۱٠٧) نقد (٧٤) سیاست (٥٢) فرهنگی سیاسی (٤٧) اندیشه (٤٦) تاریخی (٤٥) دانلود (۳٠) فرهنگی مذهبی (٢٦) فراماسونری، ایلومناتی، شیطان پرستی و (٢۳) غرب شناسی (٢٢) سینما و رسانه (٢۱) تحلیل سیاسی - اجتماعی سریال مختارنامه (۱۸) فرهنگی اجتماعی (۱٦) ائمه اطهار علیهم السلام (۱٢) غرب زدگی نوشته جلال آل احمد (۱٢) رهبر معظم انقلاب (۱٢) معارف اسلامی (۱۱) آخرالزمان (۱۱) عدالت خواهی (۱٠) اقتصادی (۱٠) اسلام (٩) علمی فرهنگی (۸) حکایات عبرت آموز (٧) هدفمند کردن یارانه ها (٧) مراجع و علما (٧) فرقه های انحرافی (٦) مستند (٦) طنز (٦) قانون اساسی کشورها (٥) دانلود سریال مختارنامه (٤) کاریکاتور (٤) حدیث (۳) سکولاریسم (۳) خلیج همیشه فارس (۳) جنگ سایبری (۳) کتاب عبور از فتنه (۳) دفاع و امنیت (۳) مدعیان روشنفکری (٢) لطیفه های آموزنده تاریخ (٢) هشت سال دفاع مقدس (٢) شهدای انقلاب اسلامی (٢) شیعه (٢) وهابیت (٢) معرفی کتاب (٢) امام خمینی (ره) (٢) بازی رایانه ای (۱) گفتگو (۱) مناظرات (۱) ماه مبارک رمضان (۱) قوانین (۱) مقالات سید شهیدان اهل قلم ( سید مرتضی آوینی ) (۱) مجموعه مستند فاز3 (۱) مهندس حاج سعید قاسمی (از سرداران دفاع مقدس و مدیر (۱) مستند سریالی ظهور (the arrivals) با زیرنویس فارسی (۱) معرفی وبلاگ و سایت (۱) اسناد لانه جاسوسی به زبان انگلیسی (۱) مراکزفکری و بنیادهای به ظاهر بشردوستانه (۱)
دوستان من پایگاه خبری تحلیلی ابصار نیوز وب سایت تخصصی مهدویت و فراماسونری وعده صادق پايگاه اطلاع رساني مؤسسه فرهنگي موعود بیداری اندیشه مرکز مطالعات خلیج فارس Persian Gulf Studies Center ورزش ایرانی پرتال زیگور طراح قالب